تجارت الکترونیک در جهان امروز

 

تجارت الکترونیک در جهان امروز

کنولوژی اطلاعات (IT) روش کارکرد افراد، سازمان ها و دولت ها را دگرگون کرده و امور اقتصادی و اجتماعی و حتی طرز تفکر مردم را تغییر داده است. آموزش، بهداشت، صنعت و تولید، تجارت، بانکداری، خدمات   و... همه و همه تحت الشعاع آثار و تغییرات این تکنولوژی روز قرار گرفته اند. تکنولوژی ای که باعث ایجاد مشاغل جدید، صنایع نوین و خلاقیت های پیاپی و تغییرات عمده در روش زندگی شده است. در بعد اقتصادی نیز "اهمیت دست یابی سریع به اطلاعات صحیح" کلید پیروزی در عرصه رقابت جهانی محسوب می شود.

 

تجارت الکترونیکی از مزایا و پیامدهای اقتصادی مهمی از قبیل گسترش بازار، کاهش قیمت منابع تولید، ارتقای بهره وری، کاهش هزینه های مبادلاتی، ایجاد اشتغال و کاهش تورم برخوردار بوده و در رشد درونزای اقتصادی نقش محوری دارد. تجارت الکترونیکی با فراهم آوردن امکان عرضه اطلاعات و نیز دسترسی گسترده به اطلاعات تجاری از یک سو عملا قدرت رقابت و مانور تولیدکنندگان (حتی خرد و کم سرمایه) و از سوی دیگر قدرت انتخاب مصرف کنندگان را به شدت افزایش داده است. امری که می تواند به عنوان ابزاری برای گسترش عدالت اقتصادی که هدف تمامی برنامه های توسعه ای در ایران است، مورد توجه قرار گیرد.

 

موضوع افزایش حجم خرید و فروش اینترنتی و یا همان تجارت الکترونیک را در سال جاری که به نام سال اصلاح الگوی مصرف نامگذاری شده، باید بیشتر مورد توجه قرار داد. اصلاح مصرفی که از طریق صرفه جویی در کوتاه مدت و درنتیجه صرفه جوئیهای ناشی از مقیاس در بلند مدت می توان بدست آورد. این اصلاح خود می تواند کلید حل معضلات مختلفی که این روزها گریبان گیر شهرهای بزرگ و بخصوص کلانشهرهایی همچون تهران شده، باشد. معضلاتی همانند ترافیک و آلودگی و در نتیجه امراض گوناگون که هر کدام خود موجب پیامدهای منفی زیادی  شده است. اما این موضوع نیازمند ایجاد زیربناهای خاصی می باشد. استفاده از فناوریهای الکترونیکی در انجام امور بازرگانی پیشینه ای نسبتا طولانی دارد. در حقیقت نیاز به تجارت الکترونیکی از تقاضاهای بخش های خصوصی و عمومی برای استفاده از تکنولوژی اطلاعات به منظور کسب رضایت مشتری و هماهنگی موثر درون سازمانی نشات گرفته است.

 

 

تجارت الکترونیک

 

 

 

تجارت الکترونیکی در ساده ترین تعریف عبارت از یافتن منابع، انجام ارزیابی، مذاکره کردن، سفارش، تحویل، پرداخت و ارائه خدمات پشتیبانی است که بصورت الکترونیکی و بدون استفاده از کاغذ انجام می شود. لذا تجارت الکترونیک روشی است که براساس آن اطلاعات، محصولات و خدمات از طریق شبکه های ارتباطات کامپیوتری خرید و فروش می شوند.

 

تجارت الکترونیک انجام کلیه فعالیت های تجاری با استفاده از شبکه های ارتباطی کامپیوتری، بویژه اینترنت است. تجارت الکترونیک به نوعی تجارت بدون کاغذ است. بوسیله تجارت الکترونیک، تبادل اطلاعات خرید و فروش و اطلاعات لازم برای حمل و نقل کالاها با زحمت کمتر و تبادلات بانک با شتاب بیشتر انجام خواهد شد... شرکتها برای ارتباط با یکدیگر، محدودیتهای فعلی را نخواهند داشت و ارتباط آنها با یکدیگر ساده تر و سریع تر صورت می گیرد. ارتباط فروشندگان با مشتریان می تواند به صورت یک به یک با هر مشتری باشد البته با هزینه نه چندان زیاد.

 

کارشناسان 1955 - 1974 میلادی را عصر پردازش الکترونیکی داده ها(EDP)  ،   1975 - 1994   را عصر سیستم های اطلاعاتی مدیریت (MIS  )  و 1995 -2014 را عصر اینترنت (Internet  )  می نامند. پس توسعه اینترنت و کاربردهای تجاری آن، باعث تحولی اساسی در این روند شده; به گونه ای که در روند تکاملی تجارت الکترونیک، می توان میان تجارت الکترونیکی سنتی و نوع اینترنتی آن تمایز محسوسی قائل شد.

 

تجارت الکترونیک را می توان به سطوح مختلفی تقسیم بندی کرد. هر یک از ابعاد سه گانه اصلی تجارت، یعنی محصول یا خدمات مورد مبادله، فرآیند فروش و تحول خدمات پس از فروش می توانند از حالت فیزیکی و کاملا ملموس تا حالت الکترونیکی و نرم افزاری (یا اصطلاحا مجازی) تغییر نمایند . در حالتی که در تجارت سنتی هر سه عامل، فیزیکی و کاملا قابل لمس هستند. در تجارت کاملا الکترونیکی  (بالاترین سطح تجارت الکترونیک) هر سه عامل حالت الکترونیکی دارند. ترکیبات گوناگون از حالت های فیزیکی و الکترونیکی سطوح مختلف تجارت الکترونیکی را شکل می دهند. لذا تجارت الکترونیک می تواند در تمام یا بخشی از مراحل چرخه تجاری(Cycle Business  )   بکار گرفته شود.

 

چرخه تجاری از موارد یافتن کالاها و خدمات متناسب با نیازها و یافتن راه های مبادله مورد توافق (جست وجو و مذاکره)، سفارش، حمل و پرداخت بها (اجرای توافق و پرداخت)، فعالیت های پس از فروش مثل گارانتی و خدمات پس از فروش تشکیل شده است. بنابراین تاثیرگذاری تجارت الکترونیک در تمام سطوح تجارت قابل لمس و بررسی است. از جمله: رقابت (Competition  )، بازاریابی (marketing  )، توزیع (bistridution  )، خدمات و سرویس دهی (services  )  و فروش (sales  ).

 

میزان پیشرفت تجارت الکترونیکی در مناطق مختلف جهان متفاوت است. مطالعات انجام شده نشان می دهد که موفقیت تجارت الکترونیکی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه پیشتاز به خاطر شرایط مناسب بسترهای الکترونیکی در این کشورهاست. بسترهای الکترونیکی شامل فرصت های مبتنی بر اینترنت، کیفیت زیرساخت های فناوری اطلاعات، فعالیت های دولت و درجه تسهیل تجاری است.

 

 

 

فواید تجارت الکترونیک

 

 

 

تکنولوژی اطلاعات می تواند مزیت های عمده ای ایجاد کند از جمله: تولید خرجی های مشابه با هزینه کمتر، تولید خروجی های بیشتر و با هزینه مشابه، تولید خروجی های مشابه با همان هزینه در زمان کمتر، تولید خروجیهای مشابه با همان هزینه و همان زمان، همچنین تجارت الکترونیک موانع جغرافیای و تفاوت روز و شب در مناطق مختلف را از میان بر می دارد و باعث ارتقای ارتباطات و گشودگی اقتصادی در سطح ملی و بین المللی می شود.

 

تجارت الکترونیک طریق هدایت کسب و کار را تغییر می دهد و بدین ترتیب باعث تبدیل بازارهای سنتی به شکل های جدیدتر می شود. در حالی که تجارت الکترونیکی و به خصوص نوع اینترنتی آن باعث ایجاد تغییرات چشمگیر در شرایط رقابتی شده است. فرصت های جدیدی برای جایگزینی کسب و کار، ایجاد مشاغل و فرصت های شغلی جدید در زمینه های مختلف ایجاد کرده است.

 

به طور کلی فواید تجارت الکترونیک در قیاس با تجارت سنتی عبارتند از: حضور در بازار به شکل "همه جا، همه کس، همه وقت" در زمینه معرفی و تبلیغ محصول. استفاده از تجارت الکترونیک، به خصوص با استفاده از اینترنت، دچار محدودیت های موجود در تبلیغات متعارف نبوده و در هر زمان در دسترس است و می تواند برای هر گروه خاص مصرف کنندگان تغییر یابد.

 

تجارت الکترونیک کانال های معمول فروش را تغییر می دهد و امکان فروش مستقیم و بدون واسطه محصولات و خدمات جدید را به بازارهای استراتژی و تازه فراهم می کند. فروش آنی و روی خط (online  ) به مقدار زیادی هزینه های فروش و نیاز به نیروی انسانی را کاهش می دهد. زمان عرضه کاهش می یابد و محصولات جدید می توانند به محض آماده شدن در معرض فروش روی خط قرار گیرند. خدمات پس از فروش به مشتری می تواند با امکان خبرگیری سریع دو طرف از یکدیگر و عرضه انواع خدمات به مشتری تسهیل و تکمیل شود. ورود به بازارهای جدید واستراتژیک بدون در نظر گرفتن مرزها میسر است. ورود به بازارهای جدید واستراتژیک بدون در نظر گرفتن مرزها میسر است. فرصت های  تجاری و شغلی جدیدی به وجود می آید. قدرت تجزیه و تحلیل کالا افزایش می یابد بطوریکه اطلاعات بدست آمده از مشتریان برای تولید کالا های جدید یا تغییر در تولید کالا های قبلی مورد استفاده قرار می گیرد. قدرت تجزیه و تحلیل بازار افزایش می یابد و شرکت می تواند بر اساس این تجزیه و تحلیل استراتژی های فروش یا بازاریابی خود را در یک یا چند عرصه تغییر دهد.

 

 

 

محدودیت های تجارت الکترونیک

 

 

 

در مقابل تجارت الکترونیک مسائلی را با خود به همراه دارد و در صورتیکه برای آنها راه حل مناسبی اتخاذ نشود می تواند ویژگی هایش را تحت الشعاع قرار دهد. از جمله سهولت در سرقت اسرار و رموز محرمانه کاری شرکتها، تبیین قوانین مالیاتی دقیق، تبیین قوانین گمرکی دقیق آشنایی با قوانین کشورها و کلاهبرداری از طریق کارتهای اعتباری.

 

علاوه براین تمام کالاها به طور صددرصد قابل ارائه وفروش از طریق اینترنت نیستند. هرچه برای انتخاب محصولات و خدمات به حواس لامسه، بویایی و چشایی نیاز بیشتری باشد، امکان خرید الکترونیکی آن کمتر خواهد بود، در حالی که حواس بینایی و شنوایی از طریق رسانه های الکترونیکی قابل انتقال می باشند. بسیاری از مشتریان ممکن است به دلایل مختلف خرید الکترونیکی را نپذیرند. اما در مقابل، بسیاری از مشتریان به منافع و مزایای روش های جدید و آسان خرید واکنش مثبت نشان خواهند داد.

 

با توجه به محبوبیت گسترده اینترنت دور نمای تجارت الکترونیکی به شدت تقویت شده و از آنجا که اینترنت توانسته موانع فیزیکی تجارت را تا سر حد امکان کاهش دهد، در نتیجه کوچکترین شرکت ها نیز براحتی قادرند تا به بازارهای ناشناخته در سراسر جهان راه پیدا کنند. در عین حال مصرف کنندگان نیز می توانند از شرکت هایی خرید کنند که در گذشته به آنها دسترسی نداشته اند و بالاخره سازمان ها نیز برنامه های بازاریابی محصولات خود را از طریق اینترنت به اجرا در می آورند.. این برنامه ها می توانند از کوچکترین تبلیغات ساده تا ارائه بروشورهای جامع با اطلاعات و جزئیات تکمیلی فراوان را شامل شوند. در تجارت سنتی اطلاعات از طریق ارتباطات چهره به چهره و یا حداکثر بوسیله تلفن و سیستم پستی انتقال پیدا می کرد ولی در تجارت الکترونیکی این فرآیند توسط شبکه های کامپیوتری صورت می پذیرد. این تفاوت باعث بوجود آمدن مشکلاتی نظیر امنیت، عدم اعتماد مشتریان و شناخت هویت واقعی افراد در اینترنت نیز گردیده است که البته برای هر یک راه حلهایی وجود دارد ولی برای اجرای آنها نیازمند یک سری امکانات خاص می باشیم.

 

 

 

  

مشتری مداری

 

 

 

با استفاده از تجارت الکترونیکی افراد قادر به انتخاب کالای خود با روشهای متفاوتی خواهند بود. وب سایتهای موجود در این زمینه امکانات مختلفی را ارائه خواهند داد که از آن جمله می توان به  امکان ثبت یک سفارش طی چند روز، امکان پیکربندی محصول و مشاهده قیمتهای واقعی، امکان ایجاد آسان سفارشهای اختصاصی پیچیده، امکان مقایسه قیمت کالا بین چندین فروشنده و امکان جستجوی آسان برای کاتولوگهای مورد نیاز اشاره کرد. با طراحی مناسب سایت و استفاده از ابزارهای مربوطه، امکان برقراری ارتباط متقابل با مشتریان با روشهای مطمئن تر و بدون صرف هزینه، فراهم می گردد.

 

همواره یک مشتری راضی و خوشحال تمایل به خرید مجدد از شرکت و یا موسسه ارائه دهنده کالا را خواهد داشت.

 

تجارت الکترونیک همچنین به افراد و یا سازمان ها و موسسات امکان ایجاد مدلهای کاملا" جدید تجاری را خواهد داد. در شرکتهای تجاری مبتنی بر ثبت سفارش پستی، هزینه های زیادی صرف چاپ و ارسال کاتولوگها، پاسخگوئی به تلفنها و ردیابی سفارشات می گردد. در تجارت الکترونیک هزینه توزیع کاتولوگ و ردیابی سفارشات به سمت صفر میل خواهد کرد. بدین ترتیب امکان عرضه کالا با قیمت ارزانتر فراهم خواهد شد.

 

جنبه های ساده و سخت تجارت الکترونیک و مواردیکه از آنها بعنوان عملیات دشوار و سخت در رابطه با اصل مشتری مداری در تجارت الکترونیک یاد می شود عبارتند از: ترافیک موجود بر روی سایت . مراجعه به سایت یک موضوع و خرید از سایت موضوعی دیگر است. ارتباط و تعامل سایت تجارت الکترونیکی با سایر داده های موجود در سازمان. امروزه بر روی اینترنت سایتهای بیشماری وجود داشته و ایجاد یک سایت جدید تجارت الکترونیکی کار مشکلی نیست ولی جذب مخاطبین جهت مراجعه به سایت و خرید از آن، مهمترین مسئله موجود در این زمینه است.

 

در زمان ایجاد یک سایت تجارت الکترونیک چند نکته باید مورد توجه قرار گیرد. از آن جمله می توان به برخی موارد اشاره کرد: - تامین کنندگان: بدون وجود تامین  کنندگان خوب امکان عرضه کالا وجود نخواهد داشت. - قیمت: یکی از مهمترین بخشهای تجارت الکترونیک، عرضه کالا با قیمت مناسب است. امکان مقایسه قیمت یک کالا بسادگی برای مشتریان وجود داشته و همواره قیمت یک کالا با موارد مشابه که از طریق سایر فروشندگان ارائه می گردد، مقایسه خواهد شد. - ارتباطات با مشتری: تجارت الکترونیک مجموعه ای متنوع از روشهای موجود جهت برقراری ارتباط با مشتری را ارائه می نماید.

 

 

 

/ 0 نظر / 117 بازدید